Det er vildt at se!

Da Charlotte Elsted købte House of Waldorf i 2009, var hun ikke helt forberedt på, hvad hun gik ind til. Men hun fik nytænkt den gamle, velrenommerede virksomhed, og i dag har HOW by Charlotte Elsted stor succes med egne parykker og extensions, kurser samt saloner og barbershops, der kæder det hele sammen.

Charlotte Elsted: Jeg kan lide at gøre en forskel
”Det er vildt at se en 22-årig fyr, der allerede har tabt håret, forlade salonen med hår på hovedet og en selvtillid, der lige har fået et gevaldigt boost. Eller at se en kvinde, der har lidt af pletskaldethed og manglende selvtillid i årevis, i bogstaveligste forstand svæve ud herfra”. Det fortæller Charlotte Elsted, der overtog den yderst velrenommerede virksomhed House of Waldorf i 2009.

Med virksomheden, der specialiserer sig i parykker og extensions til både mænd og kvinder, overtog Charlotte også Finn Waldorfs store sans for kvalitet, og hun er ikke i tvivl om, at det netop er kvaliteten, der har gjort virksomheden til hvad, den er i dag.

”Man kan få masser af extensions, men ikke mange i den kvalitet vi arbejder med”, fortæller Charlotte, der har skabt sit eget brand, Splendid Hair by Charlotte Elsted, med egne extensions fremstillet i Østeuropa af europæisk hår og parykker syet i Kina af indisk hår.

Charlotte Elsted: Jeg kan lide at gøre en forskel Charlotte Elsted: Jeg kan lide at gøre en forskel Hair for life, som Charlotte står med, er et system, der kan anvendes af mænd og kvinder. Håret fremstilles i 100% ægte hår på en meget fin og ultratynd bund af silikone. Man fastgør den mængde hår, der er behov for, og skaber den frisure, kunden ønsker.

”Jeg kunne se, at de produkter, vi kunne købe, blev dårligere og dårligere og dyrere og dyrere. Derfor valgte jeg selv at få produceret extensions og parykker, som jeg selvfølgelig videresælger til andre frisører”. Hun mener, at rigtig mange frisører let kan udbygge deres forretning med netop forskellige hårløsninger; extensions og toupéer eller extensions til mænd, som hun gerne kalder det.

”Får man en kunde ind, der har tape-on extensions eller en toupé, der er limet på, skal håret tages af, tilrettes og sættes fast igen hver sjette uge. Hertil kommer, at de stadig skal have lavet striber, klippes med videre, så det er gode, faste kunder”, fortæller Charlotte, der også holder kurser for frisørerne, så de kan lære om alt fra påsætning til klipning og rengøring. ”Og det er bestemt ikke svært”, siger hun med et smil og tilføjer, at man kun er to på et toupé-kursus, så det er intensiv læring.

Vi kan gøre en forskel
For Charlotte handler det også om at gøre en forskel, og det, føler hun, hun gør, når hun hjælper kemoramte mennesker samt mænd og kvinder, der taber håret af andre årsager, med parykker eller andre hårstykker.

”Statistisk set bliver vi ældre og ældre, men samtidig forventes det, at vi fortsat alle sammen har en hårpragt som en 20-årig”, siger hun og fortæller, at mange unge mænd faktisk vælger at få toupé, og at der slet ikke er samme tabu omkring det, som der var engang. ”De unge mænd, der kommer ind i vores salon, taler åbent om toupéerne eller mandeextensions, og de synes bare, at det er fedt, at der er en mulighed for at få hår”, lyder det fra Charlotte, der fortæller, at da hun overtog House of Waldorf, var gennemsnitsalderen på kunderne 65, alt foregik i aflukkede rum, og nogle ville endda have et klæde for spejlet, fordi de ikke kunne holde ud at se sig selv uden deres hår”.

Det gik dog hurtigt op for Charlotte, at hun ikke er skabt til at drive enforretning på den måde, og efter råd fra en kollega valgte hun heldigvis at gøre det på sin helt egen måde. I dag er HOW by Charlotte Elsted flyttet til skønne, lyse lokaler på Frederiksberg, hvor Charlotte dels driver en frisørsalon og en barbershop og dels har et lidt mere privat område, hvor de kunder, der skal have paryk eller hårstykker, kan gelejdes hen. Og gennemsnitsalderen er 35 år!

”Idéen var i første omgang, at frisørsalonen og barbershoppen skulle agere ”skalkeskjul” for paryk- og extensiondelen af forretningen, men i dag er der 12 ansatte og en salon i Roskilde, og alle dele af virksomheden går rigtig godt”.

Arbejdet for succesen
Men Charlotte har måttet arbejde for succesen. Da hun overtog House of Waldorf, var hun stylist og makeupartist og lavede alt fra modeshows til store teater- og tv-opsætninger. Men hun ville gerne finde noget andet at lave inden for frisørbranchen.

”Jeg købte House of Waldorf i 2008, overtog den i 2009 – og så kom krisen! Jeg talte med en tysk kollega, der fortalte, at de have 81 procent nedgang. Så jeg kunne godt se, at skulle det ikke ske for mig, krævede det omtanke og nytænkning”. Og det var sådan, det nye HOW by Charlotte Elsted blev skabt.

Barbershoppen var en af de første i Danmark, men Charlotte fortæller, at mange mænd faktisk vælger at blive klippet i den traditionelle salon. ”Hipstertyperne foretrækker barbershoppen, og så er der en lang række mænd, der godt kan lide at blive nusset om af kvinderne i den anden salon”, siger Charlotte med et smil og fortæller, at kundegruppen faktisk består af 65 procent mænd, men selvfølgelig også af både kvinder, børn og unge.

Barbershoppen, der var en af de første barbershops i Danmark.

Selv tager Charlotte Elsted sig primært af specialopgaverne med parykker og extensions.
”Vi har et lager med godt 500 modeller samt et centrallager i Tyskland, som vi kan sende ud til frisørerne fra dag til dag. Det betyder, at salonerne ikke behøver at have hårdelene liggende på lager, og skal de bruge extensions, anbefaler vi, at de bestiller rigeligt, for de kan altid returnere dem, de ikke får brugt. Og står man midt i en behandling og mangler, så er det spild af både frisørens og kundens tid”.

Ud over de hårdele, der ligger på lager, specialfremstilles naturligvis også hårdele efter mål og ønsker – dog er leveringstiden på dem længere, for som Charlotte Elsted siger det: ”Kvaliteten går vi ikke på kompromis med”.

Tekst: Pia Finne
Fotograf: Claus Peuckert